روانکاوی

انواع عقب مانده ذهنی

انواع عقب مانده ذهنی

برای مطالعه و عقب‌ماندگی ۳ طبقه بندی وجود دارد

الف : گروه بندی روانشناسان

ب : گروه بندی روانپزشکان

ج :گروه بندی عقب ماندگی از نظر آموزشی، تربیتی، درمانی

 

الف : گروه‌بندی روانشناسان

این گروه بندی بیشتر بر اساس درجه هوش و مقدار اختلافی در بین سن عقلی و سن زمانی فرد وجود دارد پایه گذاری شده است.

۱- گروه عقب مانده های عمیق یا افرادی که هوشبهر تا ۲۵ دارند. ۱ تا ۲ درصد عقب مانده ها را تشکیل می‌دهند. فعالیت‌های ذهنی آنان در هر سنی که باشند از یک گروه سه ساله تجاوز نمی کند. از انجام دادن کارهای ساده و رفع احتیاجات اولیه عاجزند و باید از آنها در بیمارستان ها و آسایشگاه های عقب افتادگان نگهداری کرد. به همین جهت بعضی آنها را کودکان عقب مانده وابسته یا حمایت پذیر می گویند.

۲- گروه عقب مانده های شدید یا افرادی که هوشبهر بین ۲۵ تا ۴۰ درصد دارند. بی اشتهایی شدید کودک و یا اشکال در گرفتن پستان و شیر خوردن در هفته های اول زندگی و کم شدن قدرت و قوای عضلانی و کمبود واکنش نسبت به تحریکات. کبودی شدید و دیر نفس کشیدن نوزاد در زمان تولد. تواناییهای این گروه در سنین مختلف شبیه کودکان ۴ تا ۵ ساله است. به طور متوسط ۳ تا ۴ درصد کودکان عقب مانده را تشکیل می دهند. این کودکان و نوجوانان می توانند انجام امور خیلی ساده و آسان را فرا گیرند و تا اندازه‌ای قادرند خود را از خطرات عادی حفظ نموده و از عهده خوردن غذا و لباس پوشیدن و نظافت خود برآیند ولی به هیچ وجه قادر نیستند مشکلات خود را رفع کنند. چون افراد این دسته تربیت پذیرند و وابستگی نسبی دارند لذا به آنها کودکان نیمه وابسته گویند.

۳- عقب مانده‌های متوسط با هوشبهر بین ۴۰ تا ۵۰. سن عقلی این گروه، از کودکان ۵ تا ۷ سال تجاوز نمی کند. در این دسته بعضی از افراد هستند که در همه زمینه های جسمی – روانی عقب ماندگی دارند و دسته ی دیگر فقط در بعضی از جنبه‌های فعالیت خود عقب‌ماندگی داشته و در برخی فعالیت‌ها به عکس به پیشرفت‌هایی ممکن است نایل شوند. این امر غالبا باعث اشتباه والدین شده و حمل بر هوشمندی آنها می‌شود که از آنها به عنوان دانشمندان احمق نام برده‌اند. والدین تا قبل از مدرسه از مشکل کودک اطلاعی ندارند.

۴- گروه عقب‌مانده های خفیف یا کم استعداد باهوشبهر بین ۵۰ تا ۷۰. از لحاظ عقل و ادراک و مهارت های عملی حداکثر به کودکان ۷ تا ۱۱ ساله می رسند. این گروه ۸۵ درصد کل جمعیت عقب ماندگان ذهنی را تشکیل می‌دهند. والدین کودکان عقب مانده عمیق و شدید تقریباً همیشه از نظر هوشی در حد عادی اجتماع هستند ولی برعکس والدین گروه خفیف اکثراً در ردیف عقب مانده های خفیف یا افراد عادی ضعیف هستند افراد.

۵- افراد عادی ضعیف یا مرزی این گروه جز عقب ماندگان ذهنی طبقه‌بندی نمی‌شوند. هوش بهر این گروه بین ۷۱ تا ۹۰ است. این افراد کمی کند ذهن و دیر انتقالند و از عهده فهم و ادراک و بیان مفاهیم عادی پیچیده برنمی‌آیند. این گروه جز کودکان دیرآموز هستند و احتیاجی به مدارس اختصاصی ندارند و می‌توانند با افراد عادی در مدارس عادی تحصیل کنند اگرچه پیشرفت آنها به کندی انجام می گیرد. کودکان دیرآموز تا ۱۰ درصد کودکان سینن دبستانی را تشکیل می‌دهند.

 

ب : گروه‌بندی روانپزشکان

۱- عقب‌ماندگی های اصلی یا ارثی که وراثت عامل اصلی عقب ماندگی تلقی می شود و تقریبا ۳۰ تا ۴۰ درصد عقب مانده ها را تشکیل می داده که از این تعداد به علت تعمیم بهداشت کاسته شده است.

۲- عقب ماندگی ثانوی یا محیطی که عوامل محیطی، بیماری های مغزی بر اثر عفونت و ضربه و …. در ایجاد آن موثر بوده است. در حدود نیمی از عقب ماندگان ذهنی علل نامعلوم داشته و در حدود ۳۷ درصد عقب ماندگی ها به عوامل ژنتیکی و ۲۰ درصد به عوامل محیطی بستگی دارد.

 

ج: گروه بندی عقب ماندگی از نظر آموزشی، تربیتی، درمانی از نظر آموزشی به کودکی عقب مانده گفته می‌شود که به علت استعداد محدود به روش‌های خاص آموزشی و درمانی نیاز بیشتر داشته باشد.

۱- عقب مانده های ذهنی درمان ناپذیر یا افراد پناهگاه : عقب مانده های عمیق بیشتر به علل ارثی و مادرزادی مبتلا به ناهنجاری های متعدد شده اند در این گروه قرار دارند. هوشبهر این افراد از ۲۵ تجاوز نمی‌کند.

۲- عقب مانده های ذهنی درمان‌پذیر : این گروه اکثریت بسیار زیاد عقب مانده ها را تشکیل می‌دهند و درجات متفاوتی از نارسایی ها و ناهنجاری های هوشی را دارا می باشند.

 این افراد به دو دسته تقسیم می‌شوند :

الف) گروه آموزش پذیر

افرادی که هوش بهر آنها بین ۵۰ تا ۷۰ است آموزش پذیر خوانده می‌شوند. می‌توانند تحصیلات ابتدایی را تا حدود سالهای ۴ تا ۵ به کندی و تاخیر قرار گیرند.

ب) گروه تربیت پذیر

این کودکان هوشبهری بین ۲۶ تا ۵۰ دارند و تواناییهای تحصیلی آنان از یک کودک ۷ ساله تجاوز نمی‌کند. آموزش انفرادی بهترین روشی است که در مورد این کودکان اجرا می‌شود.

نیاز به مشاوره حضوری دارید ؟!

اگر نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده  مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید 

نیاز به مشاوره در منزل دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید که  مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید

نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟! 

 اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp IMO Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۲۲۶۳۴۵۵۸-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
دریافت وقت مشاوره