تحریف و کمبودها
آنچه در این مقاله میخوانید
تحریف و کمبودها
پردازش شناختی کودکان را می توان به شیوهای گویا متمایز ساخت، یعنی تمیز تحریف های شناختی و ضعف شناختی. ضعف شناختی به فقدان تفکر اشاره دارد مانند وقتی که پاسخ ها و حالات هیجانی کودک تفکر و برنامهریزی دقیق ندارند.
تحریف های شناختی
برعکس تحریف های شناختی به فرآیندهای فکری دارند که به شکل اختلال بروز می کنند مثل سوء برداشت و سوء تعبیر از محیط. خطاهای گوناگون در پردازش شناختی در انواع گوناگونی از اختلالات دوران کودکی دیده شده است نقش تحریف در پردازش اطلاعات در اختلال های گوناگونی دیده شده است: در افسردگی دوران بزرگسالی، اضطراب و چندین نابهنجاری روانشناختی دیگر و همین طور افسردگی و اضطراب دوران کودکی.
ضعف در پردازش فعال اطلاعات
ضعف در پردازش فعال اطلاعات با سایر اختلالات دوران کودکی مانند ضعف در حل مشکلات بینفردی، جمع آوری اطلاعات در کودکان تکانشی و مشکلات مربوط به انواع آسیب شناسی روانی کودکی ارتباط دارد. یک نمونه از مدل شناختی، مدلی است که توسط بِک و به منظور کمک به تبیین افسردگی پیشنهاد شده است. این مدل سرآغاز تحقیقات اصولی و توجه بالینی به آن بوده است. به نظر بک، انسان در ابتدای زندگی به قواعد امور دنیا دست پیدا میکند. در افراد افسرده این قواعد بر اندیشهها و باورهای نادرست مبتنی است.
فرد از طریق خطاهای ادراک و تفکر در خصوص رویدادها، اسنادهای شخصی و ارتباط های بین فردی به تحریف تجارب زندگی خود ادامه می دهد. این ویژگیها، مدل شناختی افسردگی را توصیف میکند. بر اساس این مدل در افسردگی محتوای فکر بر تجربه پیش بینی کردن نتایج منفی و احساس بی کفایتی متمرکز است.