روانکاوی
سنجش و تشخیصADHD
آنچه در این مقاله میخوانید
سنجش و تشخیصADHD
معمولاً برای ارزیابی بیش فعالی از چندین شیوه و برای تشخیص از راهنمای تشخیصی و آماری استفاده می شود.
ارزیابیها
- معلمان و والدین رفتار کودک را در کلاس و خانه درجه بندی می کنند.
- روانشناسان با کودک، والدین و در صورت نیاز با سایر افراد مربوطه به مصاحبه می نمایند.
- روانشناسان با کودک و والدین مصاحبه تشخیصی ساخت دار انجام میدهند.
- روانشناسان کودک را در موقعیت های خاص مشاهده میکنند.
- روانشناسان از کودک میخواهند تکالیف معینی را انجام دهد.
ملاک های تشخیصی
بی توجهی که حداقل در شش مورد از موارد زیر دیده شود:
- در توجه دقیق به جزئیات غالباً ناموفق است یا در مدرسه، کار یا سایر فعالیت ها دچار اشتباهات ناشی از بی دقتی میشود.
- اغلب در حفظ توجه خود روی گفتار و فعالیتهای تفریحی اشکال دارد.
- اغلب به نظر می رسد به آنچه به او گفته میشود گوش نمی دهد.
- بیشتر اوقات از دستورات پیروی نمیکند و در تکمیل تکالیف مدرسه و تکالیف روزمره ناموفق است.
- در ساماندهی تکالیف و فعالیتهای خود مشکل دارد.
- اغلب از تکالیف مستلزم تلاش ذهنی مستمر گریزان یا به شدت به آنها بی علاقه است.
- اغلب اسباب ضروری برای انجام تکالیف را گم میکند.
- بیشتر اوقات محرک های خارجی به راحتی حواس او را پرت می کنند.
- در فعالیت های روزانه اغلب فراموشکار است.
بیش فعالی/ تکانشگری که حداقل در ۶ مورد از موارد زیر مشاهده شود:
- بیش فعالی
- مرتباً دست و پایش را حرکت میدهد یا در صندلی وول می خورد.
- در موقعیت هایی که انتظار می رود سر جای خود بنشیند. مکرر از جایش بلند میشود.
- در موقعیت های نامناسب مرتباً به اطراف می دود یا از هرچیز بالا میرود.
- در بازی کردن یا شرکت در فعالیتهای تفریحی غالباً مشکل دارد.
تکانشگری
- اغلب پیش از به پایان رسیدن سوال پاسخ را می پراند.
- در بیشتر مواقع منتظر نوبت خود ماندن برایش سخت است.
- اغلب میان کلام دیگران می پرد یا مزاحم آنان می شود.