سیر اختلال سلوک
آنچه در این مقاله میخوانید
سیر اختلال سلوک
تعداد زیادی از کودکان، تک رفتارهایی دارند که ممکن است شبیه به برخی از ملاکهای اختلال سلوک باشد. اما باید بر این نکته اصرار ورزید که وقوع هر رخداد یا درگیری مختصر، اختلال نیست! البته در کودکانی که به این اعمال ادامه میدهند و کسانی که انواع متنوع تری از اختلالات سلوک را دارند، احتمال رفتار ضد اجتماعی آنها در دوران بزرگسالی افزایش می یابد.
رفتار ضد اجتماعی
اما این الگو به همین سادگی نیست. بزرگسالانی که به شدت رفتار ضد اجتماعی دارند، سوابق طولانی رفتاری ایذایی در دوران کودکی داشته اند، اما اکثر کودکان مبتلا به اختلال سلوک به بزرگسالان به شدت ضد اجتماعی تبدیل نمی شوند. شواهدی حاکی از همگونی تباری در الگوی رفتار ضد اجتماعی و پرخاشگرانه وجود دارد. در واقع شاید پردردسرترین خصیصه اختلال سلوک نه اعمال تصادفی کودک غیر مبتلا ثبات آن در طول زمان است. شواهد اختلال سلوک زود هنگام در دوران کودکی به رفتار پرخاشگرانه، ضد اجتماعی و سایر اختلالات پرورش دهندگان آن ها مربوط است.
همانطور که ارون و هیوزمن میگویند، معلوم شده است که پرخاشگری درمان نشده طی یک دوره ۳۰ ساله پایدار میماند. اما همانگونه که مگان و راتر اشاره کرده اند، وقتی جزئیات تحقیقات مورد بررسی قرار میگیرد، تداوم ها و هم عدم تداوم ها در طول زمان مشاهده می شود.
برای مثال بیش فعالی، پرخاشگری، مهارت های کلامی ضعیف، پیشرفته اندک در مدرسه، مشکلات با همسالان و آشفتگی خانواده برای جنس مذکر، عوامل خطر آفرینی در شروع این اختلال هستند.
شروع اختلال در نوجوانی
اما شروع اختلال در نوجوانی تفاوت هایی دارد: تفاوت های جنسیتی کمتر آشکارند. پرخاشگری و مشکلات یادگیری اساسی نیستند و ارتکاب تخلف در این دوران گاهی با محبوبیت در نزد همسالان و جهتگیری دوستان صمیمی و بزهکاری همسالان ارتباط دارد. سن پیدایش اختلال شاخصی از تداوم مشکلات رفتاری ایذایی است.
گرچه عوامل بسیاری برای مثال سن شروع، جنسیت، وجود سایر اختلالات، درمان مداخله کننده بر روابط اختلالات سلوک دوران کودکی با رفتار ضد اجتماعی در بزرگسالی اثر می گذارد، اما وجود اختلال سلوک در کودکی، اطلاعات پیش بینی کننده ای را برای انواع اختلالات سازگاری بعدی از جمله فعالیتهای ضد اجتماعی و سوء مصرف الکل و مواد مخدر به همراه دارد. شناسایی ساز و کارهای توجیه کننده این قوس ها، چالش عمده رو در روی این رشته است.